Petris fotoblogg

Frågor får svar

Kategori: Allmänt

Brukar du använda den svarta eller guldiga sidan på reflexskärmen? I så fall när? Vet att du använder silver och vitt i alla fall? Tacksam för svar ;)
Jag brukar använda den silvriga sidan när det är svagt ljus där jag fotar. Guld använder jag ifall jag vill ha mer värme i bilderna, blir sjukt fint ifall du använder det i motljus en sommarkväll i solnedgång. Vitt använder jag när ljuset är starkt och det inte behövs lika mycket reflektion för att få bort skuggorna.

Vad använder du för kamera?
Jag använder en Canon 400D, har haft den i snart två år.

Vem är din favoritfotograf?
Dave Hill är en favorit internationellt. Svenska fotografer har jag ganska dålig koll på, Emelie Ohlsson är otroligt duktig på porträtt. Reklamfotografer finns det riktigt många av, menn ifall jag måste välja en svensk gillar jag duon New Kids.

Hur länge har du fotat och har du någon utbildning?
Jag har fotat sedan jag och storebrorsan köpte en gemensam kompakt digitalkamera runt år2000. (Den kostade över 2000 kr och det sved rejält i plånboken minns jag.) Efter det har jag haft ett par olika kameror men blev riktigt fast när jag gick en fotokurs på gymnasiet. Då bestämde jag mig för att jag ska syssla med foto i framtiden. Antingen som hobby eller professionellt.

Mina fotoutbildningar är Fotografisk bild A, Digital bild B, Bildbehandling och Digital bildbehandling på Högskolan i Jönköping. Fotografisk bild A var riktigt intressant och det var roligt att slafsa runt med alla vätskor i mörkerrummet, ladda egen film i rullen och ta analoga svartvita bilder. Jag rekommenderar varmt en analog fotokurs till dem som är fotointresserade. Då kommer allt att klarna ganska snabbt, t.ex. vad ISO verkligen är, hur svårt det är att få till bra resultat utan att kunna se bilderna direkt i kamerans display mm.

Min gymnasiala utbildning är Möbelsnickare, otroligt men sant!?
Kommentera inlägget här: